AR, czyli rzeczywistość rozszerzona (Augmented Reality), umożliwia przykrywanie rzeczywistości fizycznej elementami cyfrowymi – na urządzeniu mobilnym lub przez specjalne okulary. Przykładowo, możemy obserwować meble wirtualnego sklepu umieszczone w naszym salonie czy też gry komputerowe osadzone w otaczającym nas świecie. Natomiast VR, czyli rzeczywistość wirtualna (Virtual Reality), przenosi nas całkowicie do innego, cyfrowo stworzonego świata. Aby skorzystać z tej technologii potrzebne są specjalistyczne okulary lub kaski. Dodatkowo, coraz częściej stosuje się kontrolery ruchu, które zwiększają doznania i interaktywność światów wirtualnych. Obie technologie różnią się więc poziomem interakcji z rzeczywistością i celem ich stosowania.

 

Główne różnice między AR a VR

Podstawowe różnice między Augmented Reality a Virtual Reality to sposób prezentacji treści. Główną cechą AR jest zintegrowanie danych cyfrowych z otoczeniem w czasie rzeczywistym, co pozwala na współistnienie oraz interakcję zasobów wirtualnych i świata rzeczywistego. Natomiast VR zapewnia użytkownikowi zupełnie inne doznanie, ponieważ odizolowuje go od środowiska fizycznego, zastępując go w pełni animowanym środowiskiem. Podsumowując, AR zwiększa nasze rzeczywiste środowisko, natomiast VR go zastępuje.

Virtual Reality (VR), AR kontra VR

Czy szukasz wykonawcy projektów IT ?
logo

Technologia VR: zastosowanie i przyszłość

Technologia VR, zwana wirtualną rzeczywistością, posiada zastosowania w wielu dziedzinach. Do najpopularniejszych należy przemysł gier, gdzie VR oferuje unikalne, immersyjne doświadczenia. Również sektor edukacji i szkoleń oraz medycyna coraz częściej korzystają z możliwości technologii VR, oferując rozbudowane symulacje 3D. Przyszłość wydaje się obiecująca. W krótkim czasie spodziewane są technologiczne przełomy, które znacząco polepszą jakość obrazu, komfort użytkowania oraz sprawią, że wirtualna rzeczywistość stanie się jeszcze bardziej 'realna'. W długoterminowej perspektywie możemy się spodziewać upowszechnienia VR nie tylko w biznesie i sektorach specjalistycznych, ale również w codziennym życiu, podobnie jak stało się to z technologią smartfonów.

 

Technologia AR: zastosowanie i przyszłość

Technologia AR (rozszerzonej rzeczywistości) jest obecnie powszechnie wykorzystywana w różnych dziedzinach, w tym w komunikacji, w marketingu, w branży gier, w edukacji i wiedzy, czy też w sektorze zdrowotnym. Umożliwia ona nakładanie wirtualnych elementów na prawdziwy świat, co otwiera nowe horyzonty interaktywności. Przykładowo, gry takie jak Pokemon Go wykorzystują AR do łączenia wirtualnych postaci z realnymi miejscami, podczas gdy firmy jak IKEA umożliwiają swoim klientom „wypróbowanie” mebli w swoim domu poprzez AR. Patrząc na przyszłość, oczekuje się, że technologia AR będzie miała coraz większy wpływ na naszą codzienną rutynę, przechodząc od prostych aplikacji do pełnej integracji z naszym codziennym życiem. Przyszłe zastosowania mogą obejmować na przykład nawigację z użyciem AR, które wskazuje drogę na naszej rzeczywistej drodze, a nawet zastosowania medyczne, takie jak pomoc w przeprowadzeniu skomplikowanych zabiegów chirurgicznych.

 

Przewidywane kierunki rozwoju AR i VR

Analizując przewidywane kierunki rozwoju technologii AR i VR, możemy zauważyć, że przestrzenie te różnią się strategicznie. AR ma potencjał do stapiania świata rzeczywistego z wirtualnym, co może mieć szerokie zastosowanie, zarówno w biznesie, jak i w życiu codziennym. Od edukacji i zdalnej pracy po sektor gier. VR natomiast pozwala na całkowite zanurzenie w świecie wirtualnym, co czyni ją doskonałą technologią do zastosowań, które mogą skorzystać z pełnego osiągnięcia 'obecności' w innej rzeczywistości. Przyszłość VR to prawdopodobnie rozwój w dziedzinach rozrywki, edukacji oraz treningów, gdzie całkowite odcięcie od świata rzeczywistego jest pożądane. AR i VR mają bardzo duży potencjał, rozwijają się jednak według odmiennych trajektorii i mają zupełnie różne przewidywane kierunki rozwoju.

Nasza oferta

Powiązane artykuły

Zobacz wszystkie artykuły powiązane z #AI